Rola aminokwasów BCAA

W składzie odżywek dla sportowców bardzo często pojawiają się dwa rodzaje aminokwasów: aminokwasy egzogenne, nazywane również aminokwasami BCAA oraz aminokwasy endogenne, oznaczane jako EAA. Jak się okazuje, w organizmie każdego sportowca bardzo ważną rolę odgrywają zarówno aminokwasy egzogenne, jak i endogenne. Wystarczy, iż zabraknie jednego z nich, a cała gospodarka białkowa nie będzie mogła do końca prawidłowo funkcjonować.

Przyjmując starannie dobrane mieszanki aminokwasów, można nie tylko skutecznie zwiększać beztłuszczową masę mięśniową. Te organiczne związki, jak się okazuje, są również odpowiedzialne za jakość naszego samopoczucia, zwiększają witalność i powodują, że możemy się odmłodzić nawet o kilka lat.

Czym są aminokwasy BCAA?

Aminokwasy BCAA, czyli aminokwasy egzogenne, są substancjami, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie syntetyzować (w przeciwieństwie do aminokwasów endogennych). Dlatego też bardzo ważne jest systematyczne dostarczanie tych związków wraz z pokarmem lub w formie właściwie dobranego suplementu.

Aminokwasy są składnikiem budulcowym białek, a jak powszechnie wiadomo, białko jest jedną z najważniejszych substancji odżywczych, które mają znaczący wpływ na rozwój mięśni. Spośród dwudziestu trzech aminokwasów osiem jest aminokwasami egzogennymi. Należy do nich zaliczyć lizynę, leucynę, izoleucynę, metioninę, fenyloalaninę, treoninę, tryptofan oraz walinę.

Wspólną cechą aminokwasów BCAA jest przede wszystkim ich budowa. Składają się one z rozgałęzionego łańcucha alifatycznego, a także odznaczają się podobnym metabolizmem.  Aminokwasy te naturalnie występują w pokarmie bogatym w białko. Leucynę znajdziemy między innymi w wołowinie, tuńczyku, białku jaja kurzego oraz w cielęcinie. Źródłem izoleucyny jest głównie mleko i kukurydza, natomiast walina obecna jest w rybach (przede wszystkim w halibucie), grzybach oraz w soi.

Jak działają aminokwasy BCAA?

Aminokwasy BCAA mają bardzo duży wpływ na poszczególne funkcje w naszym organizmie. Przede wszystkim są one podstawowym źródłem energii dla mięśni, zwiększając również ich sprawność. Aminokwasy egzogenne są odpowiedzialne także za witalność oraz sprawność intelektualną, pomagają się skoncentrować podczas najbardziej wzmożonego wysiłku aktywnego. Niektóre aminokwasy BCAA ponadto regulują gospodarkę wapniową, wspomagają funkcjonowanie układu immunologicznego oraz zapobiegają stanom depresyjnym.

Aminokwasy stosowane w formie suplementów dla sportowców mają na celu głównie wspomaganie budowy beztłuszczowej masy mięśniowej. Związki te biorą również w procesach związanych z regeneracją powysiłkową organizmu, są także katalizatorami przemian anabolicznych. Aminokwasy BCAA stymulują syntezę białek, zwiększając jednocześnie ilość hormonów anabolicznych.

Aminokwasy egzogenne dostępne są na rynku najczęściej w postaci preparatów z dodatkiem glutaminy oraz niektórych witamin. Sportowcom uprawiających ćwiczenia fizyczne już od dłuższego czasu można polecić także zaawansowane suplementy aminokwasowe, występujące zarówno w formie sproszkowanej, jak i w postaci napojów.

Wpływ aminokwasów egzogennych na masę mięśniową

Wpływ poszczególnych odżywek sportowych, tworzonych na bazie aminokwasów egzogennych, jest badany już od dłuższego czasu. Początkowo sądzono, iż najskuteczniejsze efekty przynosi dożylne stosowanie aminokwasów BCAA, ale wraz z upływem czasu i kolejnymi doświadczeniami, szybko się przekonano, że równie imponujące rezultaty można osiągnąć przyjmując ten rodzaj aminokwasów doustnie.

Wpływ aminokwasów egzogennych na beztłuszczową masę mięśniową wydaje się być bardzo duży. Przede wszystkim systematyczne przyjmowanie określonych porcji aminokwasów BCAA  przyczynia się do budowania masy mięśniowej i do redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Ponadto aminokwasy BCAA wpływają na siłę chwytu oraz na ogólną sprawność sportowca.

Dzięki aminokwasom BCAA trening staje się znacznie bardziej efektywny, a to wszystko dzięki temu, iż ten rodzaj aminokwasów powoduje zmniejszone odczuwanie zmęczenie. Możemy ćwiczyć więc znacznie dłużej, a to z kolei pozwoli nam na osiągnięcie muskularnej sylwetki w znacznie krótszym odcinku czasu.

Dla kogo aminokwasy egzogenne i jak je stosować?

Odżywki opracowane na bazie aminokwasów egzogennych poleca się przede wszystkim przedstawicielom dyscyplin siłowych oraz wytrzymałościowych. Osiągnięcie konkretnych rezultatów uzależnione jest jednak w głównej mierze od przyjmowania suplementu. By odżywka była w pełni bezpiecznie stosowana, należy przestrzegać zalecanych przez producenta dawek. Informację o dawkowaniu suplementu zawsze umieszcza się na opakowaniu produktu.

Przyjmowanie aminokwasów BCAA przed oraz w trakcie aktywności fizycznej może w znacznym stopniu usprawnić przebieg poszczególnych procesów energetycznych, które mają wpływ na poprawę ogólnych zdolności siłowych oraz wysiłkowych. Natomiast stosowanie odżywek z aminokwasami egzogennymi po treningu pozwala na szybką regenerację, a także na zwiększenie poziomu tych aminokwasów we krwi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Znajdź nas na FB