Cukry proste i złożone. Które wybierać?

Mówi się, że cukry proste są złe, a złożone dobre. Tak samo słyszy się, że dla człowieka wszystko jest dobre, ale w odpowiednich proporcjach. Po części jest to prawda, ponieważ do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne nam są obie grupy cukrów.

Cukry proste i złożoneCukry proste (glukoza i fruktoza) powodują szybki skok, a później spadek poziomu insuliny we krwi. Dostarczają nam sporo energii, ale niestety na bardzo krótki okres czasu. W przeciwieństwie do nich działają cukry złożone, czyli dwucukry i wielocukry, zdecydowanie lepsze są wielocukry, które równoważą poziom insuliny,  oraz glukozę co daje nam energię na długi okres czasu.

Czym jest insulina?

W skrócie odpowiada ona za funkcje metaboliczne węglowodanów, lecz także tłuszczów i białek. Ponadto zmniejsza produkcję cukru przez wątrobę i nasila jego przekształcanie w inne związki.

Zatem kiedy i jak je łączyć, oraz jakie źródła są najlepsze?

Cukry proste korzystne są bezpośrednio przed i w trakcie treningu, ponieważ nasze mięśnie w okresie zmożonego treningu  szybko zużywają glikogen pochodzący właśnie z glukozy. Dla tego dobrze zaopatrzyć się w dobre źródło cukrów prostych. Najlepszymi z nich są glukoza i fruktoza. Glukoza jest naturalnie występującym cukrem w organizmach żywych, a fruktoza występuje w roślinach. Oba bardzo szybko rozpuszczają się w organizmie. Dla tego zawierają je  napoje izotoniczne. Taki napój możemy zrobić sami w domu, który moim zdaniem jest najlepszą i najtańszą alternatywą. Wystarczy wymieszać ze sobą 500ml wody dwie łyżki miodu, wycisnąć połówkę cytryny i dodać szczyptę soli. Ja gdy nie mam czasu, lub możliwości by wykonać sobie taki napój kupuję ISO ACTIVE z Activlabu. Jedna saszetka kosztuje 1 zł, więc wychodzi naprawdę bardzo tanio i smacznie, ponieważ występuje w kilku smakach.

Zatem jeżeli chodzi o cukry złożone szukajmy ich źródeł z niskim indeksem glikemicznym. Są one naszym najważniejszym źródłem energii. Nie ograniczajmy węglowodanów chcąc schudnąć, to bardzo zły pomysł, jak i większość diet odchudzających, które krążą po internecie. Chcąc spalać tkankę tłuszczową kierujmy się zdrowym rozsądkiem, a więc utrzymując czystą i pełnowartościową dietę nasz organizm zwiększy nasz metabolizm, a nie zmniejszy ograniczając mu podstawowych mikro i makroskładników.

Chcąc spalać tkankę tłuszczową kierujcie się przede wszystkim poziomem glikemicznym produktów, a nie obniżaniem kaloryczności, czy poziomu węgli w organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Znajdź nas na FB